Amazing Japanese People. 日本人ってすごい! - 対人力・コミュニケーションスキル - 専門家プロファイル

佐々木 良介
代表取締役
埼玉県
ビジネススキル講師

注目の専門家コラムランキングRSS

対象:ビジネススキル

専門家の皆様へ 専門家プロファイルでは、さまざまなジャンルの専門家を募集しています。
出展をご検討の方はお気軽にご請求ください。

Amazing Japanese People. 日本人ってすごい!

- good

  1. スキル・資格
  2. ビジネススキル
  3. 対人力・コミュニケーションスキル

今回の地震を経験し、日本で恐怖を体験した外国人講師。

でも、その被害を受けた中で生活をする日本人を見て、びっくりした経験を弊社の外国人社員が語っています。

  With all the news of nuclear power plant damage, the constant aftershocks and the JMA prediction that loom around us, let us take a moment about the good things that are also happening in our midst.

If this were to happen in other countries (including my own), a different picture would have been seen. The discipline and the calmness of the Japanese people in the face of disaster are very admirable. The people's dignity, respect and concern of others are very commendable.


When I went to the nearest supermarket to stock up on food and bottled water, the shop clerks were going about the usual. Greeting each and every customer the same way prior to the 3/11 incident. Amazing!

On my way home after work, I stopped at the convenience store to buy some nikuman for my lunch. The people behind the counter were the same ones I saw when I tried to withdraw money last Friday. They greeted me as I paid for my lunch. As I left the store, I told them to take care. The lady smiled and said the same thing to me. Amazing!


One of my learners shared her experience of waiting for the train in Tokyo the day after the earthquake. According to her, people patiently waited in line and followed the instructions of the station officers (even if they changed the information a lot).
No one tried to cut in line, she added. Amazing!

During the power outage, the traffic lights were off but the drivers did not take advantage of the situation. They were very courteous. They followed their lanes even if it took them several hours to get to their destination. Amazing!

Due to the suspension of train operation, a lot of people were stranded in Tokyo. Most people walked in the cold night for several hours just to get home. Amazing!

The Law of Supply and Demand was not evident in the stores. Instead of hiking up the prices, the bakery in the grocery store lowered their prices.
All bread products were sold for 98 yen. Amazing!

All over my area, even the presence of the police was not that evident, there was no sign of looting. I think looting is not part of the Japanese people's vocabulary. Amazing!

In a nation which is still racing against time to rescue survivors, recovering from the great loss brought about by the earthquake and the tsunami, and now mitigating the effects of a nuclear power plant radiation, it is sometimes difficult to see the silver lining. But all we have to do is to look around.

The Japanese people are Japan's saving grace.

 

◆日本人ってすごい!◆

  原子力発電所の被害とともに、絶え間ない余震、気象庁の予測などが重くのしかかっているなか、私たちに起こっている良いことにも目を向けてみましょう。

もしこの災害が他の国(私の国を含めて)で起こったのなら、もっと違った風景になったでしょう。この災害に直面した時の日本人の規律と冷静さは賞賛に値します。人々に威厳、他の人に対する敬意と心遣いは素晴らしいですね。

近くのスーパーに食料と水を買いに行ったとき、お店の店員さんはいつもどおりでした。3/11の地震の前とおんなじ様にお客さんに挨拶していました。びっくりです。

仕事のあと家に帰るとき、お昼のために肉まんを買いにコンビニに立ち寄りました。カウンターの後ろにいる人たちは、この前の金曜日にお金をおろそうとしてきたときと同じ人たちでした。彼らはまるで私が昼食の支払いをしたかのように挨拶してくれました。コンビニを出るとき「Take care(注意してくださいね)」というと、その女性はにっこりして私に同じ事を言ってくれました。すごい!

私の女性の生徒さんの一人が、地震の次の日に東京で電車を待っていた時のことを話してくれました。彼女によると、電車を待っていた人たちは、駅員さんの指示がたびたび変更されるにもかかわらず、忍耐強く並んで待っていたそうです。誰も割り込みなんかしませんでしたと彼女は付け加えました。信じられない!

計画停電のとき、信号が消えていてもドライバーは誰もそれを利用してずるしようとしませんでした。彼らはとても礼儀正しかった。目的地に着くのに何時間もかかるにもかかわらず、車線を乱したりしないのです。すばらしい!

電車が止まってしまったため、多くの人たちが東京で足留めされてしまいました。多くの人たちが家にたどり着くためだけのために、寒空の下何時間も歩きました。びっくりです。

需要と供給の法則はお店では通用しませんでした。食料品店の中のパン屋さんは価格を引き上げる代わりに、価格を引き下げました。すべてのパンが98円で売られていました。なんてすごいの!

私の地域で、警察官は目立っていませんでしたが、略奪の気配はありませんでした。日本人の中では略奪という言葉が無いのだと思いました。すごい!

地震に襲われ、生存者の救助に追われ、地震と津波によってもたらされた莫大な損害からの復旧に努め、原発からの放射線の軽減に努めている国において、ともすると希望の兆しを見つけるのは難しいことです。でも、私達が今すべきことは、周囲を見回すことです。

日本にとって日本人こそがたからものなのです。

このコラムに類似したコラム

◆Scary Friday◆ 佐々木 良介 - ビジネススキル講師(2011/03/27 14:22)

地方へ行ってきます!! 田原 洋樹 - 人材育成コンサルタント(2013/11/12 22:55)

金融犯罪の現状と資産防衛~詐欺からPC犯罪までの5時間研修|東京都内 明石 久美 - ファイナンシャルプランナー(2013/10/03 08:00)

昇進したくない症候群 田原 洋樹 - 人材育成コンサルタント(2013/08/02 21:59)